Zal ik even beginnen met mijzelf voorstellen? Hoi, ik ben Jacinda, 23 jaar en wonende in de Noordoostpolder. Tevens heb ik een hele grote auto liefde!

De autoliefde begon al voordat ik überhaupt een auto mocht besturen. Dit is ontstaan omdat wij in het verleden regelmatig op circuit Spa Franchorchamps rond hebben gelopen. Ook had ik een combinatie van barbie én auto’s. Zo gingen de barbies dus regelmatig op reis met de auto.

Toen ik begon met fotograferen ging ik deze twee passies combineren, eerst was dat veelal op het circuit, daarna ook op automeetings waar er ‘aangepaste’ auto’s staan. Sommigen motorisch, wat tuning is, maar ook het uiterlijk, dit is styling. Ik reisde met vrienden mee of ik ging met het openbaar vervoer. Camera tas op de rug en gaan!

Hoe graag ik het ook wilde, heel snel heb ik mijn rijbewijs niet gehaald. Het is vrij duur en keuzes maken is soms lastig. Daarom was ik pas 21 toen ik mijn rijbewijs haalde. Dit is inmiddels twee en een halfjaar terug. 

Auto’s

Mijn eerste auto was een rode Peugeot 106 1.1 accent phase II. De auto was niet moeders mooiste, maar het reed. Iemand was destijds helaas tegen de auto aangereden terwijl deze geparkeerd stond, vandaar dat ik afstand heb gedaan van deze auto. Kort daarna stond er een zwarte Peugeot 106 1.1 Sport voor de deur. Ook van deze auto heb ik helaas niet lang mogen genieten. De auto was rot aan de onderkant en werd daarom te gevaarlijk. Van deze auto heb ik géén afstand gedaan, ik ben nog de eigenaar. Ik had grote plannen voor de auto maar kon deze niet doorzetten. Stickers zaten er al wel op.

Mijn derde auto was wederom een Peugeot 106, een jaartje jonger dan de vorige en precies hetzelfde model. Alles wat ik van plan was heb ik daarom uitgevoerd met deze auto. De Eenhoorn mobiel. Is hij af? Nee nog langer niet. Een auto is nooit af en je verzint altijd wel iets nieuws.

Tegenslagen

Er zijn dan ook al een aantal tegenslagen geweest dat ik van auto heb gewisseld. Echter blijft een auto ook niet eeuwig rijden en zullen er ook onderdelen vervangen worden. Veelal doe ik dit zelf. Veel mensen van de oude stempel vinden dit maar apart, een vrouw die een auto repareert. Ja, ook wij kunnen dat. Daarnaast is het nog praktisch ook! Ik heb de oude auto die dient als een ‘donor’ hier haal ik de meeste onderdelen van af om de huidige auto weer te repareren.

Nog een pluspunt is dat het dan veel minder kost. Bij een garage betaal je al snel voor nieuwe onderdelen en man uren*.

Het kapot gaan van de auto gebeurd niet thuis, dat zou makkelijker zijn. Jammer genoeg valt dit niet te voorspellen, zo heb ik dus regelmatig ANWB er bij gehad. De auto werd dan ter plekke gerepareerd of naar huis gebracht zodat ik hem zelf kon repareren.

Heel kort geleden heeft mijn auto een botsing gehad met een ree, deze stak de weg over en er was niks meer aan te doen. Koplamp, radiateur ventilator, bumper, kenteken, spatbord: het was allemaal kapot. Drie dagen heeft het mij gekost om de auto weer in originele en rijdende staat te krijgen. Waarvan één dag al op ging aan het zoeken van een radiateur ventilator. 

Kort na de botsing ging ook mijn dynamo stuk. Ik had hem nét vier dagen weer rijdend. Ook deze heb ik moeten vervangen. Sommige klusjes zijn heel vies, dat was deze dus ook.

Illegaal

Uiteraard heb je ook te maken met regelgeving en wetten. Denk bijvoorbeeld aan APK, RDW regelgeving wat wel en niet mag op een auto. Ja, er zitten een paar dingen op mijn auto die niet mogen voor de APK. Bijvoorbeeld aan mijn achterlichten, deze hebben geen mistlamp en daarom moet ik de fabrieks lampen weer inbouwen. Anders is het regelrecht een APK afkeur. Ook zaten er in mijn vorige koplampen gekleurde LED lampjes. Deze kun je zelf op kleur kiezen, maar bijvoorbeeld ook van kleur laten verspringen. Met stilstaan op een automeeting is dit geen probleem maar zodra ik over de weg reed moest ik ze wel uit zetten. Zo zijn er dus nog een aantal kleine dingetjes die ik moet vervangen om door de APK heen te komen. Ook een aantal dingen uitzetten op de openbare weg is een must want anders ontvang ik dus een boete. 

Hobby

Nu zul je wel denken, wat maakt het dan zo leuk als het toch alleen maar kapot blijft gaan? Ook met veel tegenslagen, vloeken en tieren omdat het niet wilt zoals jij het wilt, als je vervolgens het eind resultaat weer ziet wordt je blij. Ook wel een beetje trots dat ik vaak zonder hulp zelf de auto kan repareren. Natuurlijk kan ik niet altijd alles zelf ontdekken of weet ik niet altijd wat er mee aan de hand is, dan schakel ik uiteraard hulptroepen in of vraag ik wat de oorzaak kan zijn. Zo breidt ik ook mijn eigen kennis weer uit. 

Tegenwoordig heb ik een eigen garagebox wat het sleutelen een stuk makkelijker maakt, gereedschap en onderdelen op dezelfde plek. Tegen de wind en de regen is dit dus ideaal.

*man uren zijn de kosten die je betaald van het repareren, hoe lang ze er mee bezig zijn.