Ochtend… sommige mensen vinden het heerlijk. Het gefluit van de vogels, de geur van koffie, het begin van een nieuwe dag vol met energie! Maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd, ook voor mij niet…

Ik vroeg me af hoe het kan dat er ochtend mensen en avond mensen zijn? Na een tijdje surfen ben ik erachter dat dit komt door je biologische klok. Deze klok bepaalt wanneer jij je wakker voelt. Je biologische klok meet je hartslag, lichaamstemperatuur en hoeveel slaaphormoon er in je lichaam zitten. Deze factoren zijn bij ieder mens anders, en je slaappatroon dus ook.

Het had me heerlijk geleken als ik in de ochtend meteen fris en fruitig wakker zou worden. Ik heb minstens twee uur nodig om een beetje op te starten. Het vervelendste aan de ochtend vind ik als mensen meteen dingen van je vragen, of heel veel tegen je praten. Als ik vroeger aan de ontbijttafel zat, en mijn moeder mij de oren van mijn hoofd vroeg over mijn dag, dan kon ik daar zo ontzettend chagrijnig van worden. Nee, laat mij in de ochtend maar lekker mijn eigen ding doen, je moet vooral niet tegen me praten!

Aangezien ik nu elke dag vroeg op moet staan, vond ik het toch tijd om er iets aan te gaan doen. Daarom ben ik druk op zoek gegaan naar tips en trucs voor vroeg opstaan. Wie weet hebben jullie er ook wat aan.

1. Sta altijd op hetzelfde tijdstip op

Hier raakt je lichaam aan gewend en zo is de kans dat je je verslaapt veel kleiner

2. Zet je wekker ver van je bed

Nu moét je wel opstaan!

3. Probeer niet te snoozen

Door te snoozen maak je het alleen maar moeilijker om op te staan…

4. Laat het licht binnen

Van licht krijg je extra energie en dus word je echt sneller wakker

5. Hou dit een maand lang vol

Om een nieuwe gewoonte aan te leren hebben we gemiddeld 30 dagen nodig. Hou dit dus een maand vol.

Wie weet heb ik wel de gouden tips gevonden en ben ik over een maand verlost van mijn ochtendhumeur!


Geschreven door

If you can dream it, you can do it

Lora

If you can dream it, you can do it