De rekentoets. Jaren lang werden leerlingen bang gemaakt met het vooruitzicht op een extreem moeilijke toets die zou bepalen of ze wel of geen diploma kregen. Maar voor de meesten is hij nooit echt belangrijk geweest. Een echte flop dus.

Als je op de middelbare zit of zat heb je het woord waarschijnlijk al vaak gehoord. Rekentoets. Al toen ik in de vijfde zat waren er plannen om deze toets in te voeren. Iedereen was er bang voor. De toets was veel te moeilijk, niemand haalde het, en je slagen zou er vanaf hangen. Nadat de overheid de toets jarenlang heeft afgenomen, werd vorig jaar al besloten de toets alleen bij vwo belangrijk voor het diploma te maken. Op havo en vmbo telde hij niet mee.

Nu is ook gezegd dat de toets voor vwo niet meer mee zal tellen voor het behalen van het diploma. Maar de grote vraag is: was het een goed idee om zo’n toets in te voeren? Ik vind dat alleen een toets invoeren, en dan aan het einde van de middelbare, echt geen zin heeft. Natuurlijk kan je met een toets meten dat het rekenniveau te laag is. Maar als het onderwijs niet verbetert worden de resultaten op die toets ook niet hoger.

In mijn ogen is het te vergelijken met een weegschaal. Als jij teveel weegt en je gaat op de weegschaal staan, zal de weegschaal laten zien dat je gewicht hoog is. Als jij vervolgens doorgaat met alleen maar chocolade en chips eten, zal je gewicht echt niet beter worden. Is de weegschaal dan slecht? Nee, maar alleen een weegschaal hebben is ook niet genoeg om je gewicht te verbeteren.

De rekentoets telt nu dus voor niemand meer mee en het rekenniveau van de Nederlandse leerlingen is eigenlijk nog steeds te laag. De rekentoets heeft daar niets aan veranderd. Hij heeft er alleen aan bij gedragen dat leerlingen jarenlang bang waren voor die toets omdat ze er door zouden kunnen zakken. Misschien is het handiger om eerst het rekenonderwijs te verbeteren, en dan pas een toets in de voeren.


Geschreven door

Hoihoi, rnIk ben Kirsten en studeer onderwijswetenschappen en gezinspedagogiek.

Kirsten

Hoihoi, rnIk ben Kirsten en studeer onderwijswetenschappen en gezinspedagogiek.




Shares